دوشنبه ۲۹ اسفند ۰۱

معرفي انواع برچسب هاي هولوگرام

بعدنگار، اولين توليد كننده بخش خصوصي برچسب هولوگرام

معرفي انواع برچسب هاي هولوگرام

۱۴۰ بازديد

برچسب هولوگرام چيست؟

هولوگرام يا عبارت Hologram يك نوع برچسب خاص است كه حالت سه بعدي دارد و معمولا بر روي كالاهاي مختلفي از جمله جعبه ها، پاكت ها، اسناد مهم و بسته ها چسبانده مي شود. در واقع Hologram در زبان يوناني از دو عبارت تشكيل شده است كه جزء اول آن با Holo معناي "كل" يا "تمام" و جزء دوم آن يعني Gramma معناي "پيغام" دارد. 

همچنين از فويل هاي هولوگرافي براي ساخت برچسب هاي امنيتي كه حالت سه بعدي دارند استفاده مي شود. اين نوع برچسب ها توسط يك پرينتر ليزري چاپ مي شوند كه درون خود يك تصوير سه بعدي دارند. در ساخت تصوير سه بعدي، عكس ها از زاويه هاي مختلف گرفته مي شود كه اين عكس ها با چاپ بر روي برچسب هاي هولوگرامي، حالتي سه بعدي به تصوير آن مي دهند.

مواد برچسب كه معمولا داراي فلز نقره براي پراكنده كردن نور است، در زير فويل هولوگرافي بكار رفته است كه شما مي توانيد با حركت برچسب، تغيير رنگ ها و گوناگوني طيفي از رنگ ها و شكل ها را ببينيد. در بعضي ديگر از انواع برچسب هاي هولوگرامي، نوشته ها و نشانه هاي خاص آن محصول و برند درج شده است. در ادامه به انواع و كاربردهاي اين نوع برچسب ها و ويژگي هاي برچسب هولوگرام اشاره مي كنيم.

هولوگرام

كاربرد برچسب هولوگرام

از جمله كاربردهاي رايج استفاده از برچسب هولوگرام مي توان به موارد امنيتي مانند حفاظت از محصولات توليدي مجموعه خود اشاره كرد. از ديگر كاربردهاي برچسب هولوگرام مي توان به تاييد نمودن اسناد و مداركي كه داريد از جمله آيتم هاي پست شده و تيكت هاي رخداد اشاره كرد.

همچنين در كارتخوان ها و پايانه ها كه بدون نفر هستند، مثلا در فروشگاه ها و يا ايستگاه هاي گاز از اين برچسب براي ايمني آنها استفاده مي شود. اين برچسب ها كه نشان دهنده اعتبار محصولات توليدي از سوي برندها توليد و بر روي كالاها برچسب مي شود، سبب شده است تا برخي فروشندگان براي زيبايي اقدام به نصب برخي هولوگرام ها بر روي كالاهاي خود كنند.

جالب است بدانيد كه در كشورهاي پيشرفته تنها كساني كه داراي ثبت مالكيت تجاري هستند، اجازه دارند تا از اين برچسب ها چاپ كنند كه اين موضوع باعث مي شود تا اين برچسب ها منحصر به آن شركت بوده و كپي برداري از آن ممكن نباشد.

توليد و چاپ هولوگرام

با توجه به اينكه امروزه يكي از راه هاي اعتبار دهي به كالاها و امنيت محصولات، استفاده از برچسب هولوگرامي است و با توجه به اين نكته كه در كشورهاي پيشرفته، در كنار برند تجاري، برچسب هاي تجاري خاص شركت نصب مي شود، مي توان درك كرد كه توليد و چاپ اين برچسب ها بسيار مهم است. 

در توليد و چاپ برچسب هولوگرامي، با استفاده از دستگاه هاي پيشرفته، نوردهي شي، نور را به ميزاني مقاوم در برابر نور انعكاس مي كند. وقتي كه اين زمان فرا رسيد، نور به سطح تابانده مي شود. تركيب حاصل از اين دو مرحله و دو اشعه نور، سبب ايجاد واكنشي در سطح و لول حساس به نور است و اين باعث مي شود تا تصوير شي مورد نظر ما ايجاد شود.

در اين تركيب كه كمتر از يك دقيقه يا ثانيه ممكن است رخ بدهد، ثبات و عدم حركت بسيار مهم است. زيرا حركت حتي به مقدار كم آن موجب مي شود تا يك تصوير مبهم و محو ايجاد شود. بنابراين فرآيند توليد هولوگرام بايد تحت نظارت كامل و دقيق انجام شود. در واقع مي توان گفت، ساخت برچسب هولوگرام حاصل از تداخل امواج تكفام ليزر مي باشد. حال كه با مفهوم هولوگرام و برچسب هولوگرام آشنا شديم، بهتر است به انواع اين نوع برچسب بپردازيم.

برچسب هولوگرام

دسته بندي هولوگرام ها

با توجه به كاربردهاي مختلف هولوگرام ها مي توان آنها را به موارد مختلفي مانند موارد زير دسته بندي نمود.

  • هولوگرام هاي همراه با شماره سريال: براي اينكه اجناس را بتوان مديريت و كنترل نمود و همچنين براي رعايت امنيت آنها از اين نوع هولوگرام ها استفاده مي شود.
  • هولوگرام هاي مخصوص كارت شناسائي: اين نوع از هولوگرام ها بر روي كارت هايي مانند كارت شناسائي جاي امضاء قرار مي گيرند كه هم مي توانند عمر و هم امنيت كارت ها را افزايش بدهند.
  • هولوگرام هاي نقش برگردان: اين نوع از هولوگرام ها با نصب بر روي محل مورد نظر، به صورت برچسب يا به صورت چاپي و در رنگ هاي مختلف، روي سطح باقي مي مانند.
  • هولوگرام ها با طرح هاي مخفي: در اين نوع هولوگرام ها تصوير يا متني قرار داده شده كه در حالت عادي قابل رويت نمي باشد و با استفاده از دستگاه هاي ليزر خوان مي توان آنها را مشاهده نمود. اين نوع از برچسب هولوگرامي، در كاربردهاي امنيتي استفاده مي شود.
  • نوار هولوگرام: به عنوان يك چسب محافظ براي بسته ماندن بسته ها يا پاكت ها استفاده مي شود تا پس از باز شدن، عبارت canceled, void را از خود برجاي بگذارند. 

انواع ديگر از هولوگرام ها

از جمله انواع ديگر اين نوع هولوگرام ها باز هم مي توان گفت:

  • هولوگرام دو بعدي يا قالب نقطه اي: تصاوير موجود در اين نوع برچسب هولوگرامي، از هزاران نقطه كه در كنار يكديگر قرار مي گيرند، به وجود مي آيند.
  • هولوگرام رنگ واقعي: اين نوع هولوگرام، تطابق كاملي با موضوع و تصوير روي آن دارد. همچنين عمق دارد و به صورت زنده منعكس مي شود.
  • هولوگرام چند كاناله يا فليپ فلاپي: در اين هولوگرام ها مي تواند تصاوير مختلفي را از زواياي گوناگون مشاهده نمود.
  • هولوگرام تصاوير متحرك: در اين نوع از هولوگرام كه بيشتر فانتزي و تبليغاتي است، زماني كه هولوگرام را تحت نور قرار مي دهيم، مي توان پيوستگي تصاوير را به خوبي مشاهده نمود.
  • هولوگرام معمولي: از ويژگي هاي اين برچسب هولوگرامي مي توان به خراب نشدن هنگامي كه از روي سطح چسبيده برداشته مي شوند، اشاره نمود.
  • هولوگرام چاپ نرم: طرح اين نوع از هولوگرام ها، روي لايه نازكي از ماده اي مانند آلومينيوم، با لايه نازكي از پلي استر روي آن، حك مي شود. سپس توسط فشار و حرارت با استفاده از ماشين چاپ گرم به صفحه كارت پلاستيكي نصب مي شود. با اين كار ديگر اين هولوگرام را نمي توان از آن جدا نمود. از كاربردهاي اين نوع هولوگرام مي توان به موارد خاص ايمني و اسناد و مدارك اشاره نمود.

هولوگرام دو بعدي چيست؟

هولوگرام دو بعدي برچسبي است كه داراي رنگي نقره اي و رنگين كماني است و زماني كه در برابر نور قرار مي گيرد، مي توانيد تابش نور رنگارنگي را در آن مشاهده نماييد و عكس يا نمادي كه بر روي اين هولوگرام چاپ شده و به صورت دو بعدي است، نمايان مي شود. اين هولوگرام با پلت عكاسي و نور ليزر پردازش شده است و به شكلي كه شما مي بينيد درآمده است. هولوگرام دو بعدي داراي يك منطقه مسطح است و تصويري كه در آن ديده مي شود، عمقي ندارد. هولوگرام هاي دوبعدي را توليد كنندگان به عنوان برچسب اطمينان بر روي محصولات خود مي زنند تا مشتريان با خيالي راحت از اين محصولات استفاده كرده و از اصل بودن آن اطمينان پيدا كنند. امكان جعل اين نوع از هولوگرام ها به هيچ عنوان امكان پذير نيست زيرا نمي توان از آنها تكثير نمود.

انواع هولوگرام

كاربرد هولوگرام دو بعدي

هولوگرام هاي دو بعدي به عنوان مطمئن ترين برچسب ها بر روي محصولات زده مي شوند و همانگونه كه گفته شد، اين برچسب به عنوان ضمانتي براي اصالت كالا مي باشد. علاوه بر استفاده و كاربرد امنيتي اين دسته از برچسب ها، ظاهر آنها نيز بسيار زيبا و منحصر بفرد است. از هولوگرام دو بعدي بر روي محصولات مصرفي،  اوراق گارانتي، انواع قطعات توليدي، انواع كارت هاي اعتباري و اينترنت، انواع كارت هاي عضويت، انواع گواهينامه ها، انواع كارت هاي شناسايي، سي دي ، دارو و ... مي توان استفاده نمود.

اهميت ويژه هولوگرام دو بعدي

اهميت استفاده از هولوگرام دو بعدي بر روي محصولات بر كسي پوشيده نيست و به نوعي توليدكنندگان با اين كار مي توانند اعتماد مشتريان خود را به بهترين شكل جلب نمايند. اين كار باعث مي شود تا خريداران از برند سازنده محصولات خيلي حساس بخصوص داروها مطلع شوند و اطمينان حاصل كنند كه محصول كاملا اصل است و داراي برچسب سلامت مي باشد. اين كار علاوه بر ايجاد حس امنيت براي مشتريان، مصحول را براي آنها بسيار حذاب و خاص مي نمايد. از سوي ديگر داشتن هولوگرام بر روي محصولات به نوعي تبليغ به حساب مي آيد و توليدكنندگان مي توانند با ساير رقباي خود در بازار رقابت كنند و محصولاتي شكيل تر و قابل اطمينان تر را به مشتريان خود عرضه نمايند. مشتريان با ديدن اين هولوگرام ها بر روي محصولات هيچ گونه شك و شبه اي را به دل راه نمي دهند زيرا جزئيات مورد نياز و كافي از محصول و برند آن بر روي هولوگرام درج شده است شما يم توانيد از اين هولوگرام ها با هر طرح و شكلي بر روي محصولات خود استفاده نماييد و براي طراحي اين هولوگرام ها مي توانيد از افراد متخصص در اين زمينه استفاده كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.