پلمپ تخريب شونده
پلمپ تخريب شونده

نكاتي در مورد استفاده از برچسب هاي امنيتي

پژوهش هاي برچسب هاي امنيتي

سيستم بازرسي كارپرداز جهاني كالاهاي موجود به صنعت خرده فروشان تحقيقات جديد را درباره ي برچسب ها را به فركانس هاي اجرايي راديويي اعلام داشت .طبق بررسي هاي صورت گرفته ي TuvRheinland تهيه كننده ي خدمات فني ،امنيتي و تضمين كننده محدوده ي از برچسب هاي را بر اساس واحدهاي تعريف شده ي كيفي برچسب هاي امنيتي RFرا مقايسه كرد .سيستم هاي بازرسي و تهيه كنندگان برتر در تجارت جهاني سي سايز متفاوت از برچسب ها را مورد بررسي قرار داد .گرچه هدف اوليه ي خرده فروشان شناسايي محصولات است ،ساير فاكتورهاي بررسي مانند بي اثر سازي ،فعاليت مجدد كه بر بر محيط پيرامون و تجارب فروشندگان تاثير ميگذارد و سبب مي شود كل سيستم مورد ارزيابي قرار گيرد .

شناسايي روزافزون

با افزايش روز افزون محصولات و نياز به محافظت از آنها گسترش برچسب هاي كوچك امنيتي همانند ساير برچسب ها ي استاندارد از اولويت هاي اصلي خرده فروشان است . نتايج پژوهش هاي TUV درجه ي ماندگاري بالاي برچسب هاي امنيتي بازرسي 44را اثبات كرده است .هم چنين در اين بررسي مشخص گرديده است كه برچسب هاي 33ميلي متر به خوبي برچسب هاي 40ميلي متر عمل مي كنند .اين برچسب هاي كوچك فضايي را در بسته بندي محصول اشغال نمي كنند واز اين سو مانع از محو شدن اطلاعات اصلي بسته بندي نمي گردد .

پژوهش هاي برچسب هاي امنيتي

بهبود فرآيند بازرسي

آزمايش نهايي محصول به منظور كاهش خطاهاي احتمالي و افزايش رضايت مشتريان ضروري است .بخشي از اين تحقيقات مرتبط با بي اثر سازي برچسب براي صندوقداران است .هماهنگي مداوم در اين مرحله به كارمندان اين امكان را مي دهد كه برچسب ها را با سرعت بيشتري بي اثر كنند و فرآيند آزمايش نهايي با سرعت بيشتري انجام مي گيرد .ناهماهنگي در اين فرآيندها به ايجاد اختلال در كار فروشندگان ،كاهش رضايت مشتريان و در نتيجه تاثيرات منفي در سرمايه گذاري مي شود .نتايج اين بررسي ها نشان مي دهد كه برچسب هاي امنيتي بازرسي بالاترين درجه ي هماهنگي بي اثر سازي محصول پنج رسيده اند درحالي كه اين مقدار براي ساير رقابت كنندگان در حدود ده است .

برچسب هاي فعال

برچسب هاي فعال شده دو مساله ي متفاوت و مهم را در فروشگاه ها به وجود مي آورد .نخست هنگامي كه فروشندگان اقلام برچسب خورده پيش خريده شده را به مغازه ها مي آورند آن ها را تحت بررسي قرار مي دهند .دوما زماني كه برچسب ميان مرحله ي فروش و مرحله ي خروجي فعالسازي مي شوند .
فعال سازي برچسب هاي پويا و ايستا
در مرحله ي آزمايش نهايي دو نوع متفاوت فعالسازي پويا و ايستا در شرايط تكرار صحنه هاي اصلي زندگي طراحي شده اند .در نوع ايستا برچسب ها خودبه خود فعال مي شوند درحالي كه در نوع پويا در زمان استفاده از محصول برچسب ها فعال مي شوند كه اين خود شرايط واقعي زندگي را نشان مي دهد .ميزان اندك فعالسازي ها تجارب فروشندگان را ارتقا مي دهد و از خطاياي احتمالي جلوگيري به عمل مي آورد .
ميزان فعالسازي برخي از برچسب ها در تست ها ي پويا به صفر رسيده است نشانگر اين است كه در بخش صنايع ميزان فعالسازي نرخ هاي پويا بسيار اندك است در حالي كه اين ميزان در تست ها ي پويا با يك رقيب در مقايسه با شش محصول بازرسي شده كمتر از نيم درصد است .
شواهد نشان مي دهد كه بيش از نيمي از نمونه هاي مورد بررسي قرار گرفته شده هنگامي كه با فعالسازي مجدد نمونه ي پويا و برچسب هاي فروخته شده در سراسر جهان مورد بررسي قرار مي گيرند نسبت فعالسازي بيش از چهار درصد دارند واين مسآله حجم تراكم برچسب هاي جهاني را نشان مي دهد .

تضمين برچسب گذاري موفقيت آميز

خرده فروشان و دوره گردان هايي كه از برنامه هاي اتوماتيك برچسب گذاري استفاده مي كنند به دست آوردن اطمينان لازم نسبت به ماندگاري اين برچسب ها طي فرآيند توليد الزامي مي باشد .عموما خرده فروشان كنترل لازم را در طي فرآيند برچسب گذاري ندارند .
پژوهش هاي بررسي برچسب ها نشان مي دهد كه بيش از ده درصد از برچسب طي فرآيند تخليه ي ارتعاشي بي اثر مي شوند وتنها برخي ازبرچسب هاي بدون كاربرد بر روي دستگاه هاي تحويل باقي مي مانند .
بعد از مرحله ي آزمايش نهايي هيچ از برچسب هاي بازرسي شده در طي مرحله ي برچسب گذلري از ميان نمي روند .پيشنهاد مي گردد تنها برچسب هايي كه در اين مرحله ثبت مي گردند مي بايست بخشي از برنامه هاي برچسب گذاري قرار گيرند به گونه اي كه اين اطمينان در خرده فروشان به وجود آيد كه سرمايه شان بالاترين درجه ي از برچسب هاي امنيتي را دارد .

تضمين برچسب گذاري موفقيت آميز

نحوه عملكرد سيستم هاي بازرسي

سيستم بازرسي پيشگام جهاني راه حل موجود بازرگاني براي صنايع خرده فروشان كه شامل كاهش نقصان هاي تجارت مي باشد ،است .اين سيستم به خرده فروشان امكان مي دهد راه حل هاي موجود براي رسيدن به موجوي دقيق ،تسريع دوره ي دوباره پر سازي ،جلوگيري از كمبود كالا و در نتيجه كاهش دزدي را بيابند و از سوي ديگر تجارب لازم براي افزايش تجارب شان را به دست آورند .سيستم هاي بازرسي بر اساس بيش از 45 سال خبرگي تكنولوژي فركانس هاي راديديي بنا شده اند .مشتريان اين سيستم به طور چشمگيري از مزاياي افزايش فروش و سود به وسيله ي اجرايي كردن راه حل هاي بازرگاني سود مي برند .

برچسب هاي چسبان با جلوه ي ويژه flop-flop

شيوه ي فليپ فلاپ از اين حقيقت بهره مي برد كه طرح هاي هولوگرافي در لايه هاي اختصاصي از زاويه ي ديد مشخصي قابل مشاهده هستند .در يك نمونه ي ايده آل با نگاه كردن به هولوگرام تنها لايه اصلي هولوگرام ديده مي شود در حالي كه با تغيير زاويه ي ديد و يا چرخاندن هولوگرام ساير لايه ها نيز مشاهده مي شوند در عين حال لايه هاي قبلي ناپديد مي شوند .طراحي استاندارد چند لايه اي هولوگرام ارتباطي با مشاهده ي هولوگرام از زاواياي متعدد ارتباطي ندارد بلكه به مشاهده ي آن از زاويه ي ديد متفاوت و يا رنگ متفات ناشب از تداخل نور مرتبط است .پيش طراحي فليپ فلاپ از رويت لايه هاي منحصر به فرد در زاويه هاي خاص بهره مي گير د و هدف از آن ساخت لايه هاي منحصر به فرد با متن هاي گرافيكي متفاوت و يا انيمشن سازي است .

برچسب هاي هولوگرافي چند لايه اي flip-flop

برچسب هاي چسبان از هولوگرام هاي فليپ فلاپ با طراحي دو لايه اي استفاده مي كنند . تكنولوژي هولوگرام ماتريس نقطه اي كه تفاوت زاويه ي ميان لايه ي منحصر به فرد را افزايش مي دهد در حين ساخت هولوگرام هاي دو لايه اي به كار گرفته مي شوند .در مورد هولوگرام هاي دو لايه اي اين زاويه در بيشترين حد خود قرار دارند و با تعداد لايه هاي تعريف شده كاهش مي يابد.اطلاعات ثبت شده در لايه ي دوم پس از چرخش برچسب رويت مي شود .به دليل پراكنش يافتن نور و اين واقعيت كه افراد با دو چشم به هولوگرام در دو زاويه نگاه مي كنند ،لايه ي مخفي به آساني قابل رويت است .به هر حال اين مسئله اختلال بر انگيز به نظر نمي رسد و اثر رنگين كماني به وجود نمي آيد و با گرافيك لايه ي دوم تداخلي ندارد .با سوق دادن هولوگرام با لايه اي كه در آن كلمه ي securedبا نماد كره ي زمين كه با لايه اي ديگر كه در آن كلمه ي sealبانماد قفل بر روي آن هم خواني پيدا كند ،انيمشن دلخواه تشكيل مي گردد .

برچسب هاي هولوگرافي چند لايه اي flip-flop

فروش برچسب هاي هولوگرافي

برچسب هاي چسبان بر روي نوارهاي چسب دار پنجاه ميكروني كه عملكردي بهتر از هيدروژل هاي به كار برده شده دارند ،توليد مي شوند .شاخص مهرها با ضخامت پانزده ميلي متر در يك حلقه است .چسب هاي هولوگرافي با جلوه هاي flip-flopدر تمامي فروشگاه ها موجود است و مشتريان مي توانند در هزمان زماني و در ميزان دلخواه آن را تهيه كنند .

ادامهـ مطلبـ
| ۶ فروردين ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۰:۳۱ | احمد خليلي
هولوگرام، برچسب هولوگرام، انواع هولوگرام،

معايب ذخيره ساز هاي هولوگرافي

روش هاي ذخيره سازي داده هاي هولوگرافي

اين مقاله فناوري را مورد آزمايش قرار ميدهد، توسعه و گسترش هاي انجام شده را پر رنگ مي كند و جاده ي پر فراز و نشيب استفاده ار اين ذخيره سازهاي داده ي پرظرفيت را در نظر ميگيرد.هر شركتي نياز به ذخيره ساز آرشيوي دارد تا بتواند از عهده ي نيازهاي پيچيده بر بيايد . اما هنوز آرشيو سازي عميق به عنوان يك چالش باقي مانده است.هيچ كس نمي تواند ديسك ها را به مدت 50 سال و يا حتي بيشتر مورد استفاده قرار دهد . نوار ها قابل تعويض و امن هستند اما آنها نيز مشكلات خوانش و اعتماد پذيري را به همراه خواهند داشت . ذخيره ساز هاي نوري براي پر كردن اين خلا ظهور پيدا كرد و ذخيره سازهاي هولوگرافي نيز به عنوان دستگاه بعدي براي ذخيره ساز آرشيوي آفلاين بروز كرده است . اين ذخيره سازها تركيبي از ظرفيت بزرگ و پايداري رسانه هستند . با اينحال هنوز ذخيره سازهاي هولوگرافي جايگاه خود را پيدا نكرده است . سيستم هاي ذخيره ساز هولوگرافي كاربردي و عملي هنوز تحت توسعه و گسترش هستند . در حقيقت ،دو تامين كننده ي اصلي وجود دارد. اين مقاله فناوري ذخيره سازي هولوگرافي را مورد آزمايش قرار مي دهد .

هولوگرافي

ذخيره ساز هولوگرافي چيست ؟

ذخيره ساز هولوگرافي با ذخيره كردن يك دنباله از تصوير داده ي مجزا بر روي ضخامتي از رسانه كار مي كند. فرآيند ذخيره سازي زماني آغاز مي شود كه اشعه ي ليزري به دو سيگنال تقسيم مي شود . يكي از پرتوها به عنوان سيگنال مرجع مورد استفاده قرار مي گيرد و پرتو ديگر كه پرتو حمل داده نيز ناميده مي شود، از طريق يك دستگاه به نام مدولاتور نور فضايي (SLM ) عبور مي كند اين دستگاه به عنوان يك سيستم شاتر ريز عمل مي كند و نور را در نقطه ي مربوط به صفر و يك عبور داده و يا مسدود مي سازد . پرتو مرجع سپس به پرتو حمل داده منعكس مي شود . اين يك الگوي انكسار سه بعدي هولوگرام است كه در رسانه گرفته شده است . ذخيره ساز هولوگرافي از يك رسانه ي دايره اي مانند يك سي دي خالي استفاده مي كند كه براي پذيرش داده در يك مسير داده ي مارپيچي پيوسته مي چرخد. زماني كه رسانه نوشته شد، داده با استفاده از پرتو مرجع دوباره خوانده مي شود. اين جنبه سه بعدي از ثبت اطلاعات يك تفاوت مهم بين ذخيره سازي هولوگرافي و ضبط معمولي بر روي CD / DVD است. رسانه هاي نوري سنتي از يك تك پرتو ليزر براي نوشتن داده در دو بعد به همراه يك مسير داده ي مارپيچي پيوسته استفاده مي كند. در مقابل، نمونه محصولات ذخيره سازي هولوگرافي مي توانند يك ميليون پيكسل را در زمان ذخيره كنند كه اين خود نيز موجب ايجاد مخروط ميكروسكوپي در ضخامت رسانه هاي حساس به نور مي شود . رسانه هاي هولوگرافي امروزه مي توانند بيش از 4.4 ميليون صفحات مجزا را بر روي ديسك ذخيره كنند.امروزه، ذخيره سازهاي هولوگرافي ،فناوري است كه بر روي رسانه هاي حساس به نور ميزباني شده در كارتريج هاي حفاظت شده قابل تعويض تكيه مي كند .

مزايا ي ذخيره سازهاي هولوگرافي چيست ؟

استفاده از مزاياي ذخيره سازهاي تكنولوژِي هولوگرام هم اكنون محدود است. اگر بخواهيم جوانب مثبت آن را در نظر بگيريم، پايداري طولاني مدت رسانه و قابليت اطمينان يكي از مزاياي خوب اين ذخيره سازها براي مقاصد ذخيره سازي و آرشيوي عميق است . ديسك ها بسيار غير قابل نفوذ به عناصر هستند . فناوري هاي هولوگرافي همچنين مي تواند قابليت حمل را نيز براي كاربر فراهم كند و همين امر نيز موجب توزيع متراكم داده اي مي شود كه نمي توان آن را به صورت مناسب در طول شبكه فرستاد . از آنجايي كه شركت ها كمتر به ذخيره سازهاي نواري اعتماد مي كنند، اين فناوري مي تواند براي پشتيبان گيري كوتاه مدت و آرشيوي بسيار جالب و جذاب باشد . به عنوان مثال يك ذخيره ساز هولوگرافي كه به سيستم كتابخانه نواري مجازي متصل شده است مي تواند يك جايگزين عالي براي نوار باشد . در مقابل ، درايوهاي ذخيره ساز هولوگرافي اوليه د ر محدوده ي 10,000 يورو اجرا خواهد شد و هزينه ي هر ديسك 100 يورو خواهد بود . ظرفيت رسانه هاي هولوگرافي نيز به 300 گيگا بايت محدود است . اگرچه اين ظرفيت ممكن است در طول زمان و بر اثر گذشت زمان افزايش پيدا كند اما هنوز نمي توان از اين ظرفيت 300 گيگا بايتي در مقابل ظرفيتهاي بالاي 1 ترابايتي دفاع كرد . علاوه بر اين ، قابليت اطمينان و خوانايي دراز مدت درايوهاي هولوگرافي هنوز تاييد نشده است . ضبط هولوگرافي نيز بسيار حساس به داده است . با استفاده از هولوگرافي شما بايد استريمينگ داده را نگه داريد . اين موضوع تقريبا مشابه سيستم هاي CD-R و DVD-R اوليه اي است كه در آنها نياز به داده هاي ثابت در بافر نوشتن درايو بود . اگر در طول زمان نوشتن، بافر خالي مي شد، ضبط DVD-R و يا CD-R با شكست مواجه مي گرديد و ديسك نيز ممكن بود خراب شود .

معايب ذخيره ساز هاي هولوگرافي

اشكالات و معايب كمتر شناخته شده ي ذخيره سازهاي هولوگرافي شامل حساسيت به نور و عمر مفيد محدود رسانه هاي هولوگرافي است . رسانه هاي CD/DVD نوري خالي، در مديريت و عمر مفيد ثبت نشده قابل بخشش هستند. قرار دادن ديسكهاي هولوگرافي در معرض نور مي تواند باعث خراب شدن آنها شود . استانداردهاي موجود نيز هنوز به عنوان يك نگراني مطرح هستند . انجمن اروپايي سازندگان كامپيوتر ، دو استاندارد را در اواسط سال 2007 براي محصولات ديسك چند منظوره هولوگرافي منتشر كردند . اما ذخيره سازهاي هولوگرافي هنوز استانداردهاي قابل توجه تاييد شده توسط سازمان بين المللي استاندارد (ISO) ندارند . اين عدم وجود استاندارد مي تواند با پيچيده كردن قابليت همكاري و تعامل بين رسانه و درايو كار را براي ذخيره ساز هاي هولوگرافي سخت تر كند.

هولوگرافي

چگونه درايوهاي هولوگرافي مشخص شده و مستقر مي شوند؟

هر بحثي در مورد توسعه ي ذخيره سازهاي هولوگرافي نظري است زيرا هنوز هيچ محصول تجاري در اين مورد وجود ندارد . محصولات بتا(آزمايشي) در حال ارزيابي هستند اما سازندگاني مانند InPhase Technologies، كاربران بتاي خود را تحت پوشش قرار مي دهند . در نتيجه هنوز هيچ كلمه اي در مورد ارزش، عملكرد، قابليت اطمينان و يا كاربرد محصولات هولوگرافي به وضوح نمي توان داشت . هنوز، روندها و گرايشات مهمي وجود دارد كه ارزش توجه كردن را دارند .

ظرفيت و سرعت ذخيره ساز هاي هولوگرافي

همانند بيشتر دستگاه هاي ذخيره سازي ، مسئله ي اصلي در مورد ذخيره سازهاي هولوگرافي نيز ظرفيت و سرعت انتقال داده است . اگرچه ظرفيت ذخيره سازهاي هولوگرافي و عملكرد آنها هنوز پايين تر از ديسك هاي موجود و سيستم هاي نواري است اما مي توان آنها را با دستگاههاي ذخيره ساز نوري به خوبي مقايسه كرد . امروزه، رسانه هاي ذخيره ساز هولوگرافي مي توانند 300 گيگا بايت داده را در خود نگهداري كنند و تامين كنندگان درايوهاي بتا مانند InPhase انتظار مي رود كه اين رسانه ها را به كار گيرند . نقشه راه محصول اين نوع ذخيره ساز با ظرفيت بيش از 1.6 ترا بايت در چند سال اينده است . SLM نيز بخش مهمي از ظرفيت و عملكرد كلي هر درايوي است. SLM ها در درايوهاي امروزي از ماتريس 1000 در 1000 پيكسل براي مادوله كردن نور ليزري و كد كرن هر صفحه از داده استفاده ميكنند. به منظور افزايش ظرفيت ذخيره سازي، SLM ها بايد به تدريج ظريف تر شود و سرعتشان نيز افزايش يابد . اينكار باعث قرار دادن صفحات داده ي بزرگتر و بيشتر بر روي هر ديسك مي شود و به درايو اجازه مي دهد داده هاي بيشتري را در هر ثانيه بنويسد و بخواند . نسل اوليه درايوهاي هولوگرافي به نظر مي رسد به عنوان تك ديسك محصولات خارجي متصل به شبكه محلي (LAN) و يا شبكه ذخيره سازي (SAN) قرار گرفته است.دستگاههاي ذخيره ساز هولوگرافي زماني كه با يك سر ورو مورد استفاده قرار ميگيرند حتما نيازمند درايورهايي خواهند بود كه با نوع سيستم عامل مورد استفاده منطبق باشد . فن آوري ذخيره سازي نوري از ليزر براي عمليات خواندن / نوشتن بدون تماس استفاده ميكنند، و درايوهاي هولوگرافي نيز بايداز تعمير ونگهداري عاري باشند . اين يك مزيت قابل توجه در برابر درايوهاي نواري است كه نيازمند تميزكاري مكرر براي حذف تجمع ذرات مغناطيسي از هد خواندن / نوشتن است.

هولوگرافي

آينده فناوري ذخيره ساز هولوگرافي چگونه خواهد بود ؟

آينده ذخيره سازي هولوگرام سه بعدي و هولوگرافي مملو از ناشناخته ها است. دكتر گارت مي گويد: اين فن آوري بسيار اميدوار كننده است من سالهاست كه در مورد آن شنيده ام . اما در اين نقطه و موقعيتي كه ما قرار داريم مهمترين مسئله ونگراني هزينه بالا و نارس بودن محصولات است . متخصصان موافق اند كه ظرفيت و عملكرد اين ذخيره سازها بايد در طول زمان افزايش يابد . اما سرعت پيشرفت در نهايت به پذيرش صنعت بستگي خواهد داشت . متخصصان همچنين به معرفي احتمالي هيبريدي از رسانه هاي هولوگرافي اشاره دارند . درست مانند هارد ديسك هاي مغناطيسي ، رسانه هاي ذخيره ساز هولوگرافي نيز مقداري حافظه فلش در كارتريج را براي فراهم كردن قابليت نوشتن تامين ميكنند. سازگاري نيز به طور قابل توجهي هنوز ناشناخته مانده است و هيچ درايو نواري نمي تواند اطلاعات نوشته شده در 50 سال قبل را بخواند همين موضوع در مورد ذخيره سازهاي هولوگرافي نيز صادق است . به عنوان مثال، نقشه راه محصولات InPhase، نسل سومي از محصولات درايوهاي هولوگرافي را در چهار سال اينده پيشنهاد مي كند كه مي تواند سازگاري خوبي با نسل هاي قبلي داشته باشد .

 

ادامهـ مطلبـ
| ۵ فروردين ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۴:۱۵ | احمد خليلي
برچسب هولوگرام عادي، برچسب هولوگرام چاپ گرم، برچسب هولوگرام شفاف، برچسب هولوگرام رنگي، هولوگرام هاي تلفيقي، انواع هولوگرام، هولوگرامي، برچسب امنيتي،

اندازه بسته بندي

چه عواملي درطراحي ليبل و بسته بندي مهم هستند؟

امروزه توجه بسياري به طراحي هولوگرام و بسته بندي محصولات مي شود و بازارياب ها به دنبال جلب توجه مشستريان خود هستند.مردم اين روزها توجه بسياري به ظاهر محصول ميكنند و بيستر با توجه به نوع بسته بندي خريد ميكنند.بسياري از توليد كنندگان در تلاشند تا با طراحي ليبل و بسته بندي بسيار زيبا و شكيل فروش خود را به حداكثر برسانند .در ادامه به عواملي كه در طراحي ليبل و بسته بندي محصولات بسيار موثر هستند مي پردازيم.

استفاده از ليبل و بسته بندي يكسان محصول در تمام بازارها

يك سؤال مورد توجه مؤسسات با فعاليت بين الملي اين است كه آيا از ليبل و بسته بندي يكسان محصول در بازارهاي داخلي و خارجي استفاده شود. بسياري از شركت هاي شناخته شده مثل، هولوگرام كوكاكولا، پپسي كولا محصول خود را در تمام بازارها با بسته بندي مشخص عرضه مي كنند. با اين حال بعضي از نشانه ها، رنگ ها و لغات هستند كه در بعضي جوامع معاني ناخوشايندي دارند. لذا صادر كنندگان مجبورند كه با نام، طرح و يا رنگ متفاوتي محصول را در آن بازارها عرضه كنند. بعضي از توليدات داخلي به دليل عدم تطابق بسته بندي آنها با معيارهاي پذيرفته شده بازارهاي جهاني، نيز مجبورند با بسته بندي متفاوت به آن بازارها وارد شوند.

ليبل بسته بندي

استفاده از ليبل و بسته بندي يكسان براي طبقه اي از كالاها

مثلاً تمام محصولات غذايي خود را با يك نوع ليبل و بسته بندي، محصولات دارويي را با ليبل و بسته بندي ديگر و توليدات شيميايي خود را با بسته بندي يكسان ديگري به بازار عرضه مي كنند. به اين تصميم، استراتژي ليبل و بسته بندي خانوادگي گفته مي شود. اتخاذ چنين تصميمي مزاياي زير را دارد:

  • هر كالاي جديد از اين شركت از اعتبار و شهرت قديمي استفاده خواهد كرد.
  • موجب كاهش هزينه تبليغات مي شود.
  • موجب گسترش ارزيابي كيفيت محصولات جديد از محصولات موجود مي گردد.
  • ريسك عدم موفقيت كالاي جديد را كاهش مي دهد.
  • ليبل و بسته بندي خود ايجاد هويت مشخص براي سازمان مي كند.

هزينه ليبل و بسته بندي

هزينه عامل ديگري است كه در انتخاب طرح ليبل و بسته بندي مورد توجه قرار دارد. ارزش بعضي از محصولات از قبيل اجناسي كه هديه داده مي شود معمولاً با بسته بندي جذاب دو چندان مي گردد و از نظر فروش صرف چنين هزينه اي بازده خوبي در پي خواهد داشت. معيارهاي مورد ارزيابي مشتري در مورد محصولات متفاوت و در بازارهاي مختلف، متفاوت است. در بعضي بازارها مشتري ترجيح مي دهد كه حتي يك كالاي ساده، مثل سيفي جات را در ليبل و بسته بندي زيبا بخرد؛ در حالي كه در بعضي بازارهاي ديگر فقط به جنبه هاي اصلي محصول توجه مي شود. لذا توليد كننده بايد بازده هزينه بسته بندي را مورد توجه قرار دهد.

جنس بسته بندي

امروز مواد مختلفي در بسته بندي محصولات مورد استفاده قرار مي گيرد؛ از جمله مقوا، فلز، شيشه، پلاستيك، سلفون. هر يك از مواد مورد استفاده از نظر هزينه، استحكام، زيبايي، جذابيت و تناسب با محصول مزيت هايي دارند. توليد كننده براي تحقق هدف هاي سازمان بايد تعادلي بهينه بين اين عوامل ايجاد كند.

بسته بندي كالا

اندازه بسته بندي

تصميم گيري در مورد اندازه ليبل و بسته بندي نمي تواند بدون بررسي فرهنگ و اقتصاد بازار به طور موفق انجام شود. زيرا بعضي از محصولات، تاريخ مصرف دارد و امكان فاسد شدن آنها پس از انقضاي تاريخ مصرف وجود دارد. لذا با توجه به ميزان مصرف بايد مقدار محصول بسته بندي شود. در صورتي كه تمايل مردم به راحت طلبي بيشتر شود و يا قدرت خريد بيشتري پيدا كنند و يا به دليل فرصت زماني محدودتر خريد، تمايل مردم براي خريد محصولات در بسته هاي بزرگتر بيشتر مي شود. لذا گاهي لازم است اندازه هاي متفاوتي از بسته بندي براي بخش هاي متفاوت بازار طراحي گردد.

شكل و رنگ آميزي در طراحي ليبل و بسته بندي

هر بسته بندي داراي دو هويت متفاوت فيزيكي و رواني است كه تنها روي كاغذ و يا عبارات قابل تفكيك است. هويت فيزيكي شامل ويژگي هاي فيزيكي آن است؛ مثل رنگ، اندازه، شكل و طرح، اما هويت رواني استنباط شخصيتي است كه خريدار از ظاهر يا ويژگي هاي فيزيكي بسته بندي به دست مي آورد. در بعضي فرهنگ ها رنگ قرمز بسته بندي ها زنانه و رنگ آبي را مردانه مي دانند يا بسته بندي هاي گرد را زنانه و بسته بندي هاي چهارگوش را مردانه مي پندارند. رنگ بعضي از بسته بندي ها موجب تصور ارزان قيمت بودن كالا و بعضي رنگ هاي ديگر را نشانه قيمتي بودن كالا مي پندارند. تركيب ليبل و بسته بندي گاهي موجب چنين تصوري مي شود كه كالا متناسب نوجوانان يا افراد مسن تر است. اغلب چنين انتظاري وجود دارد كه رنگ سبز بسته بندي بيانگر سبزي برگ هاي چاي و قرمز كيفيت رنگ چاي آماده را متجلي مي سازد. البته شكل و رنگ آميزي بسته بندي بايد موجب متمايز نمودن محصول و جلب نظر بيشتر از آن توسط خرده فروشان گردد.

ليبل مواد غذايي

مقدار بسته بندي شده

بعضي از كالاها را مثل ليوان يا استكان به صورت شش يا دوازده تايي بسته بندي مي كنند زيرا اين تعداد براساس سنت رايج پذيرفته شده است. اقلام دارويي معمولاً به ميزان تجويز شده در يك دوره مشخص ليبل و بسته بندي مي شود تا راحتي مصرف كننده در هنگام خريد و جلوگيري از فاسد شدن مازاد بر مصرف آن به عمل آيد. بعضي از داروها كه مقدار تجويز آن متفاوت است به صورت دانه اي و مقدار مصرف هر بار بسته بندي مي شود. اما در مورد بعضي از كالاها براساس سطح قيمت پذيرفته شده آنها، در بازار مقدار محصول در هر بسته تعيين مي شود؛ براي مثال با توجه به اينكه قيمت مشخصي براي يك بطر نوشابه، يك بسته كبريت، هولوگرام و يا يك ليوان شيشه آبليمو وجود دارد در صورت افزايش هزينه ها مقدار در هر بسته كاهش داده مي شود تا قدرت رقابت در بازار حفظ شود. گاهي اوقات براي تشويق به خريد بيشتر، محصول در اندازه هاي بزرگتر بسته بندي و با درصدي تخفيف، در اختيار مصرف كننده قرار مي گيرد. پس همانگونه كه ملاحظه شد مقدار در هر بسته براساس الگوي خريد، الگوي مصرف، قميت رايج محصول، راحتي خريدار و خرده فروش، وسايل رقابتي تعيين مي شود.

بسته بندي هاي مركب

گاهي براي تشويق مصرف كننده به خريد كالاهاي جديد و يا اقلامي كه مصرف كننده تمايل كمتري براي مصرف آن دارد، فروشنده كالاي مزبور را با يك كالاي شناخته شده و پرطرفدار به صورت يك مجموعه بسته بندي و ارائه مي كند. گاهي براي راحتي مصرف كننده تمام اقلامي كه از لحاظ مورد مصرف مرتبط هستند مثل خودكار و خودنويس، قلم و دفترچه، شانه و برس، در يك مجموعه بسته بندي مي شود. البته اين تاكتيك بايد با مطالعه قبلي و در صورت افزايش مورد اجرا قرار گيرد.

خصوصيات ديگر

دامنه وسيعي از خصوصيات اضافه متناسب با بسته بندي هاي متفاوت وجود دارد كه هر توليد كننده از بين آنها انتخاب كند؛ از جمله مي توان به وسيله تعبيه شده براي آزمايش باطري در ليبل و بسته بندي هاي آن، درهاي لولادار قوطي ها، مجراهاي ناوداني كه براي تخليه محتويات بسته در نظر گرفته شده، دربازكن هاي اضافه، دستگيره و... اشاره كرد.

با توجه به تعدد عواملي كه گاهي هم متناقض يكديگر هستند از جمله هزينه كمتر و كيفيت بالاتر، طراح چگونه مي تواند در مورد ميزان تأكيد بر هر يك از عوامل تصميم گيري كند. مديران بايد توجه داشته باشند كه خصوصيات هر بسته بندي بايد با ديگر عناصر بازاريابي متناسب باشد؛ براي مثال كالاي قيمتي كه تنها از طريق فروشگاه هاي خاص عرضه مي گرد بايد داراي ليبل و بسته بندي خاص باشد، در حالي كه اگر محصول متعلق به يك شركت تازه وارد به صنعت باشد كه تنها الگوبردار شركت هاي شناخته شده است در انتخاب بازارها وشيوه هاي توزيع بايد مسأله رقابت را درنظر بگيرد و بالطبع براي توزيع محصول فروشگاه هاي ارزان قيمت را انتخاب كند كه از نظر رقابت جايگاه امن به شمار مي رود. لذا با توجه به نوع فروشگاه انتخاب شده استفاده از بسته بندي ساده تر براي داشتن برتري رقابت از نظر قيمت مناسبتر خواهد بود. همانگونه كه اغلب متخصصان بازاريابي اشاره دارند وظيفه ليبل و بسته بندي، فروش بيشتر محصول است؛ به ديگر سخن، بسته بندي بايد وضعيتي را ايجاد كند كه ذخيره بيشتري از محصول نزديكتر به مصرف كننده نهايي ايجاد شود؛ براي مثال روي قوطي كبريت ها عكس هاي زيبايي چاپ شده است كه به عنوان وسيله دكوري روي ميز پذيرايي و نزديكتر به مصرف كننده قرار داده شود، نمك در نمكدان هاي زيبا عرضه مي شود زينت بخش ميزهاي رضايت خود او را تأمين مي كند. معمولاً پرسش شونده پاسخ هايي را ارائه مي كند كه مقبوليت اجتماعي دارد، يا رضايت پرسشگر را جلب مي كند و يا موجب تقويت موقعيت اجتماعي او مي شود.معمولاً تحقيق در مورد ويژگي هاي ليبل و بسته بندي در محيط غير واقعي جدا از ديگر عوامل مؤثر در خريد انجام مي شود. پاسخ هاي مشتري در واقع وقتي ارزشمند و قابل اطمينان است كه موضوع در محيط رقابتي قرار گرفته باشد.

با وجود اين، دشواري تحقيق براي دستيابي به پاسخ هاي معتبر نبايد موجب انصراف از تحقيق گردد، بلكه بايد در انتخاب روش تحقيق، دقت لازم معمول گردد. يك روش مؤثر تحقيق در مورد خصوصيات بسته بندي مناسب، بازسازي وضعيت واقعي مغازه و خريد است. مصاحبه گر بدون اطلاع مشتري، شاهد رفتار خريداران خواهد بود. سپس در مورد مارك هاي انتخاب شده و همچنين انتخاب نشده محصول مورد نظر از خريدار سؤالاتي را خواهد كرد. اين سؤالات جنبه شناخت انگيزه خواهد داشت. نمونه اي از اين پرسش ها به قرار زير است:

  • رنگ اين ليبل و بسته بندي موجب چه احساسي در شما مي شود؟
  • اين بسته بندي چه خاطره اي را براي شما يادآور مي شود؟
  • اين بسته بندي يادآور چه نوع افرادي براي شما خواهد بود؟
  • به نظر شما نظر ديگر مردم براي مثال مردها، زنها، دخترها، يا پسرها در مورد اين بسته بندي چيست؟

كاربرد هولوگرام

نتيجه گيري

ليبل و بسته بندي كالا ابزاري مؤثر در برنامه ريزي و بازاريابي محصولات است. بسته بندي شامل ظرف، برچسب و دفترچه راهنماي داخل بسته بندي است. بسته بندي نقش فروشنده را در ارتباط با انتقال اطلاعات در مورد محصول به نحو مؤثري ايفا مي كند. بسته بندي نامناسب بر روحيه مصرف كننده تأثير منفي دارد. بسته بندي كالاها نيز همانند انسان ها پير و فرسوده فروش و گسترش بازار تغيير در ليبل و بسته بندي ضروري است. وظيفه بسته بندي، محافظت از محصول و مصرف كننده، ايجاد اطمينان از كالا، فراهم كردن راحتي مصرف كننده، وسيله اي براي ايجاد ارتباط با مشتري، داشتن ارزش استفاده مجدد، تقسيم بازار هدف، تجلي هويتي خاص براي محصول، گسترش دوره حيات محصول، متمايز كردن محصول، كمك به عمليات خرده فروشي، فراهم كردن وضعيت براي بهره برداري بيشتر از بازارهاي بالقوه، تناسب با سرعت توليد است. با توجه به عوامل متعددي كه در تصميم گيري در مورد طرح بسته بندي بايد لحاظ گردد از جمله كيفيت- هزينه كه گاهي متناقض هم هست مديران بايد تصميم گيري در مورد خصوصيات ليبل و بسته بندي را با توجه به ديگر عناصر تركيب بازاريابي اتخاذ كنند. ضمناً با توجه به وظيفه كلي ليبل و بسته بندي كه فروش كالاست، بايد وضعيتي فراهم شود كه ذخيره بيشتري از محصول در كانال توزيع نزديكتر به مصرف كننده ايجاد شود. به طور خلاصه تصميم گيري سيستماتيك در مورد خصوصيات بسته بندي شامل:

  • تعيين خصوصيات بازارهاي هدف
  • تجزيه و تحليل نقاط قوت و ضعف شركت از نظر توليد، توزيع و رقابت
  • تجزيه و تحليل موضع محصول در بازار
  • بررسي انديشه هاي نو و خلاق
  • اجراي طرح و آزمايش بازار است.
  • براي آگاهي از ويژگي هاي بسته بندي كه براي بازار جاذبه داشته باشد نياز به تحقيق در مورد بازار است

 

ادامهـ مطلبـ
| ۵ فروردين ۱۳۹۹ | ۰۷:۵۷:۱۶ | احمد خليلي
برچسب هولوگرام عادي، برچسب هولوگرام چاپ گرم، برچسب هولوگرام شفاف، برچسب هولوگرام رنگي، هولوگرام هاي تلفيقي، انواع هولوگرام، هولوگرامي، برچسب امنيتي،

آخرین مطالب ارسالی

سرویس وبلاگدهی فارسی یا پارسی رایگان